Om villedende reklame

Etter å ha lest Gunnar Tjomlids omtale av Joralf Gjerstad, som jeg refererte til i forrige innlegg, forvillet jeg meg dypere inn i bloggen hans. Jeg leste med stor fornøyelse hans gjentatte angrep på villedende, endog ulovlig, markedsføring av kosttilskudd og alternativ medisin, herunder NuShape, Dermativo og VitaePro. Bra jobbet! Jeg har selv irritert meg over reklame for disse og lignende produkter, og ikke minst over hvor ofte slik reklame – som regel for geriatriske preparater – forekommer i Motor. De blir nok ikke kvitt herre-med-hatt-stempelet med det aller første.

Men det er ikke dette jeg skulle skrive om her. Det jeg skulle skrive om – inspirert av Tjomlids skriverier om den allstedsnærværende Dr Erling Thom – var disse TV-reklamene der en pen, ung, ulastelig antrukket kvinnelig tannlege eller sykepleier eller hva det måtte være, hvis navn og stillingsbeskrivelse oppgis nederst på skjermen, poserer i et lyst og smakfullt innredet tannlege- eller legekontor mens hun forteller om hvor fortreffelig det nyeste mirakelpreparatet er, og hvor viktig det er at du umiddelbart kaster deg over telefonen (eller PCen) og bestiller en hel pall.

Saken er den at jeg ved flere anledninger har forsøkt å finne disse personene ved hjelp av Google, Gule Sider, Telefonkatalogen og lignende oppslagsverk. Resultatet har alltid vært det samme: personen eksisterer ikke.

OK, jeg var kanskje litt rask. Jeg kan ikke med sikkerhet slutte at personen ikke eksisterer, men det jeg kan slutte, med rimelig stor sikkerhet, er at det i hele Norges rike ikke finnes noen, for eksempel, tannlege ved navn Kristine Stolpåmegnå. Du får meg ikke til å tro at det finnes praktiserende tannleger som hverken står oppført i Gule Sider eller lar seg oppspore på Google.

(selv det bittelille tannlegekontoret K og jeg bruker har egen nettside og kommer øverst i et Google-søk på “tannlege Etternavn”)

Og dersom det viser seg at hun eksisterer, og er tannlege, men ikke praktiserende, er det da ikke uredelig å fremstille henne som sådan i en reklamefilm? Og med hvilken autoritet kan en ikke-praktiserende tannlege uttale seg om et nytt mirakelpreparat?

For den saks skyld – med hvilken autoritet kan en hvilken som helst tannlege, praktiserende eller ei, uttale seg om et hvilket som helst preparat? Er vedkommende forsker? Har vedkommende gjennomført, eller deltatt i, en vitenskapelig studie av preparatet? Har vedkommende publisert en fagfellevurdert artikkel om denne studien i et anerkjent fagtidsskrift?

Uansett: hvis noen som leser dette kjenner en som har vært med i en slik reklame, og kan dokumentere at vedkommende virkelig er det hun utgis for å være og er kompetent til å uttale seg om det omtalte produktet, nøl for all del ikke med å ta kontakt.

Jeg venter med stor spenning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

To create code blocks or other preformatted text, indent by four spaces:

    This will be displayed in a monospaced font. The first four 
    spaces will be stripped off, but all other whitespace
    will be preserved.
    
    Markdown is turned off in code blocks:
     [This is not a link](http://example.com)

To create not a block, but an inline code span, use backticks:

Here is some inline `code`.

For more help see http://daringfireball.net/projects/markdown/syntax

 

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.