Petter Reinholdtsen skrev nylig om Bitfactorys bensinpris-app (iOS, Android) og mangelen på dokumentasjon av protokollen den bruker for å laste ned priser fra databasen deres.
Jeg har lenge lurt på hvorfor ikke Forbrukerombudet pålegger stasjoner å rapportere inn prisene slik at forbrukere kan sammenligne før de velger hvor de skal fylle. Det kan hende at de mener at det er nok konkurranse i markedet, eller at det ville være en urimelig kostnad. Sistnevnte er imidlertid ikke et holdbart argument iom. at alt er automatisert; det ville aldri være snakk om manuell innrapportering.
Problemet er at selv om stasjonene følger med på konkurrentenes priser og justerer sine egne priser deretter, så er det vanskelig for forbrukerne å dra nytte av denne konkurransen. Jeg passerer 8 bensinstasjoner på vei til jobb, men ikke alle har prisskilt som er synlige fra veien, så jeg ville måtte svinge innom alle sammen for å finne ut hva prisen er, og deretter kjøre tilbake til den billigste. Det nytter ikke å sjekke prisene på morgenen og fylle på kvelden, siden prisene endres flere ganger om dagen.
Resultatet er at jeg stort sett gir beng og fyller på Statoil på Bjerke annenhver mandag morgen, fordi rabatten jeg har der som regel overstiger prisdifferansen mellom denne stasjonen og det billigste alternativet.
(det er selvfølgelig mulig å få tilsvarende rabatter hos andre kjeder, men jeg kjenner ikke til noen avtaler som er like gode som Statoil-avtalen til NAF – selv ikke 365 Direkte, som hevder å være best i landet på bensin – og jeg vil helst ikke måtte sjonglere et halvt dusin rabattkort og kredittkort)
Mange i Oslo kan til og med risikere å oppleve at det, i snitt, koster mer å undersøke prisen før de fyller enn å bare fylle på nærmeste stasjon, fordi de må krysse bomringen for å komme til andre stasjoner i nærheten.
I en idéell verden hadde altså Forbrukerombudet hatt en kontinuerlig oppdatert oversikt over bensinpriser, på samme måte som Post- og teletilsynet har en kontinuerlig oppdatert prisoversikt for telefoni og bredbånd. Bitfactory kunne fortsatt tjent penger på å selge en app som er bedre enn den Forbrukerombudet selv eventuelt tilbød, og ville dessuten spare utgiftene de har med å vedlikeholde databasen.