Etter en overnatting på eksotiske & idylliske Stensby Sykehus (se bildet) går jeg ut for å sette meg i bilen. Det er litt kjølig, men jeg er godt kledd (to lag med ull – hold kjeft, Leisha). Jeg ser andre pasienter stå og skrape sine respektive frontruter og er glad for at jeg tok meg tid til å legge på presenningen i går; jeg har bare noen froststjerner på sidevinduene og på speilene (som forøvrig er oppvarmet, så det er ingen sak).
Etter å ha skrapt siderutene setter jeg meg i bilen, og merker at det damper godt av pusten min. For å være helt ærlig så ble jeg litt kald mens jeg stod der og skrapte, og det blir ikke bedre av at jeg nå sitter stille i en kald bil. Jeg setter inn nøkkelen og vrir den om, og følgende skjer i løpet av noen brøkdeler av et sekund:
- Nøkkelen passerer «acc», instrumentlysene tenner, og jeg registrerer at LCD-displayet til autochecken ser helt sprøtt ut, som en kalkulator med flatt batteri.
- Nøkkelen treffer «start», og jeg hører den umiskjennelige lyden av en startmotor som får for lite strøm.
- Jeg rekker såvidt å tenke «å faen».
- Motoren tenner på første omdreining.
WTF? Jeg har hatt denne bilen i tre år, og den har aldri tent på første omdreining når den var kald.
Aldri.
Bare i dag.
I fem og tyve blå.
Jepp, det står vitterlig «-25°» på instrumentpanelet. Det forklarer hvorfor jeg syntes det var «litt kjølig». Men jeg har aldri hørt om en bil som starter lettere i -25° enn i +15°.
Den eneste forklaringen jeg kommer på er at tettere luft gir mer oksygen i innsuget, og at en magrere blanding tenner lettere, men for å være helt ærlig så tror jeg ikke så mye på den.
Stensby er i Gokk (bedre kjent som Minnesund), så jeg har ca. en kilometer fylkesvei, to rundkjøringer, og syv mil motorvei foran meg. Solen står opp mens jeg kjører sørover, og den formelig gnistrer, bortsett fra forbi Gardermoen – der er det tett tåke.
I bunnen av Groruddalen viser termometeret -22°, på Romsås er det -15° og fint skiføre. Snøskavlene rekker meg et sted mellom hoften og brystet. En helt vanlig norsk vinter på Østlandet… for andre gang på noen og tyve år.
Og nå blir det snart ny bil på oss – stay tuned!